tisdag 9 januari 2018

Årskrönika

brukar en del skriva den här tiden på året...

Storforsen...
När jag tänker tillbaka på året som gick minns jag också en hel del.
Mycket hände, mycket blev aldrig av och det mesta blev till minnen värda att tänka tillbaka på.
Speciellt semesterresan mannen i mitt liv och jag gjorde. Den fyller mig ännu med värme.
Resan som innebar så mycket vänskap, återbesök, samtal, glädje, kärlek, tid med varandra och andra, besök på olika sevärdheter och så mycket mera...
Teresarosen...


Sen tänker jag på min trädgård.
Den som betyder så mycket för mig. Som låter mig få uppleva dofter och färger och mycket vackert.

Trädgården som ger mig inspiration och glädje och också möjlighet att odla min egen mat.
Grönkålen som växte så det nästan knakade i pallkragarna som byggdes just för mig.
Ännu har jag av den i frysen och den hamnar allt som oftast
i olika maträtter...
Grönkålen växer...



















260 rågblandbröd...






Jag brukar alltid skriva upp när jag bakar något.
Så gjorde jag även förra året.
Och jag inser genast hur stor del bakningen fått i mitt liv och vilka mängder det blir när jag räknar ihop dem!
Dessutom bakade jag 452 semlor/frallor och 45 batonger.
Jag har ju nästan ett eget hembageri...


433 kanelbullar...


44 bondbröd/limpor...











På väg...



Jag tänker också på alla cykelturer vi gjorde.
Utfärder jag inte skulle vilja vara utan. De som gav mig hopp om att det går om man vill.
Lunchen vid sjön 12 km hemifrån.
Den längsta turen blev 52 km lång när vi cyklade in till stan och åt lunch där...






Sen har jag mina hönor som ger oss ägg.
Visserligen kan jag inte sköta dem  vintertid eftersom jag inte kommer in i hönshuset.
Men när de är ute sommartid så är det min uppgift att se till att de får mat och vatten dagtid. Och jag kan inte låta bli att erkänna att bättre samtalspartner får man leta efter!
Tuppen Ture vakar över de sina...
Jag kan berätta hur mycket som helst för dem utan att känna mig dum.
Får  förstås inget svar men de lyssnar i alla fall.

747 ägg under året...
Dessutom ger de oss ägg.
Vi köpte 6 nya värphönor (Lohman) på hösten och de värper minsann.
Men så är de ju också tänkta för att göra...


Summa summarum tycker jag att jag haft ett bra år!
Jag har fortsatt med gymträningen 2 ggr/v och det har gett mig resultatet att jag orkar och klarar av så mycket mera än jag annars skulle kunna.
3 v på rehabilitering i oktober gav mig ny inspiration till detta.
Där träffade jag även en neurolog som uppmuntrade mig till att fortsätta jobba och träna.
Han menade att om flera människor satsade på att träna och röra på sig så skulle vi kunna lämna bort så mycket mera mediciner. Då skulle både den psykiska och fysiska hälsan vara så mycket bättre hos oss alla.
Det tycker jag att jag ser bevis på i mitt eget liv...

Jag ser fram emot det nya året med tillförsikt och hoppas att även du kunde få göra det!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar