onsdag 13 december 2017

Lucia och snart jul

så är det nu...

Det går så otroligt fort nu för tiden att vi knappast hinner med.
Den som löser korsord vet att ett vanligt frågeord är "Brist hos många?" och svaret blir:
Tid!
Tidsbrist.
Det brukar de flesta av oss ha. Brist på tid. För lite tid.
Tror vi åtminstone...

Jag brukar tänka att vi var och en fått 24 timmar/dygn att förvalta.
Då beror det på oss själva hur vi förvaltar dem.
Jag förstår att du protesterar. Att du faktiskt inte har tid.
Men så tänker jag - vad lägger du din tid på?
Jag vill inte framhäva mig själv men just nu gör jag ingenting annat än försöker skriva ett mer eller mindre meningslöst blogginlägg.
Något som knappast kommer att ha så stor betydelse för någon annan.
Men jag har tid till det just nu.
I morgon är det kanske annorlunda...

Jag undrar hur de fick tiden att räcka till förr?
Då när bönderna gjorde allt för hand och inga fina maskiner fanns.  Då när alla kläder syddes för hand efter att tyget först hade vävts på en handdriven vävstol. Och garnet hade spunnits på en fottrampad spinnrock.
Då när all mat lagades från början till slut. Då när grisen eller fåret först slaktades och sen togs allt tillvara och tillverkades hemma i köket.
Då när allt bröd bakades efter att säden malts till mjöl osv.
Hur hann de med allt?
Ja inte vet jag hur de fick tiden att räcka till men det var ju långt innan teknikens under kom in i våra hem och tog över våra liv...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar