onsdag 11 maj 2016

fruset och dött

är det mycket som är just nu...
Ett minne blott...

Trädgården ser ut som om den fått rejält med stryk i vinter.
Vi hade för lite snö när det var alldeles för kallt ute.
T.o.m. blåsippan som jag så snällt befriade från grävningsutrotning vid ett vägbygge frös bort.
Men som väl är så har myror en tendens att sprida blåsippsfrön
omkring sig så jag hittade några blommor på helt andra ställen...

Min vackra Hansa rosbuske bredvid rampen fick sågas ner i går kväll.
Den har gett mig både doftande rosor och vitaminrika nypon.
Nu hoppas vi på att den växer upp igen från rötterna.
Om inte får väl någon plantskola besök av oss...

Hansa rosen -  Även den ett vackert minne...














Kudden av kryptimjan var härlig...







Men det jag kanske sörjer lite över är vår vackra timjan kudde.
Som numera är bortgrävd och glömd.
Helt svart och förfrusen.
Inget liv kvar.
Min man brukade lägga sig i gräset och vila sitt huvud på den.
Den hade en underbar doft och mjukhet som är svår att återskapa.
Det enda som hjälper är år av tålamod med nya plantor...


New Dawn...



En annan blomma som också strök med var min New Dawn ros som förvandlats till en vildros.
Helt kallt  klippte jag av den och forslade den till skogen.
Inget liv där heller...
Vildrosen...








Alla fingerborgsblommor har försvunnit.
Jag som hade så många.
Men de små  fröna tycks ha överlevt för på ett ställe finns nu fullt med gröna små prickar som vi tror är början till nya fingerborgsblommor.
Om de klarar nästa vinter förstås...
Lupin till vänster och fingerborgsblommor till höger...
Till min glädje verkar lupiner, roddarsporrar och syrener ha klarat sig bra.
Likaså jordgubbar och hallon.
Hur det blir med äpplen återstår att se. Åtminstone har de stora knoppar.
Så något har vi att se fram emot ändå...

Jag vet, livet handlar långt ifrån bara om trädgården. Men för min del är den en stor del av livet.
Jag lever med den, i den och av den. Den är min del av jorden.
Bättre än så kan jag väl inte säga...
























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar