söndag 10 april 2016

dagarna går

och jag hinner inte med...

Redan nu är vi långt in i april, våren är här och snart har vi sommar.
En underbar tid som jag inte ville vara utan...

Här om dagen satt jag ute och drack kaffe tillsammans med mina hönor. De har redan blivit bortskämda med att få ha sällskap.
I början verkade de lite rädda när jag svängde in mot dem med min elmoppe men nu förväntar de sig redan att jag har lite godis åt dem.
Och det har jag förstås...

Och nu är det riktiga vårarbetet igång. Det säkraste tecknet av dem alla!
Grannen sågar ved...


Jag har inte haft någon större lust att göra något åt trädgårdsplanerandet i år.
Det får liksom sköta sig själv. Och det gör det också för vi har många blommor som kommer utan att vi behöver anstränga oss desto mera.
Jag tror att jag tappat lite av lusten att planera när jag ändå inte klarar av att göra så mycket själv. Men jag är glad och tacksam över att mannen i mitt liv också trivs med trädgårdsarbete.
Det är hans sätt att bruka jorden säger han...


Han sköter även om gurk- och tomatodlingen i växthuset men det är alldeles för tidigt att göra något åt det ännu. Likaså är det med grönsaksland och jordgubbar.
Andra sköter den biten och jag tittar på.
Att sätta ut plantor för tidigt i växthuset gör bara att vi får sämre skörd.
Vindruvsplantan som finns där sköter sig själv så den behöver vi inte bekymra oss över...





Det jag kan göra är att plocka lite ogräs när jag hänger ner över moppen. Det blir alltså ett mycket begränsat område men jag gör så gott jag kan...



Min favorit midsommarrosen får jag  ännu vänta lite på...




2 kommentarer:

  1. Ja det är ju det med växt och skörd - man behöver plantera och förbereda om det skal bli nåt! Så är det ute - och i livet! Fortsat fin vår!

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Det känns så bra att det är vår och att livet går vidare...

    I dag uppvaktade vi en pigg 90 åring i församlingen och han uppmuntrar alltid oss andra att gå vidare. Så vill jag också göra...

    Ha det gott du med!

    SvaraRadera