tisdag 26 januari 2016

vuxen

när blir man det egentligen?

En del menar att det har att göra med åldern. Att man blir vuxen vid en viss ålder. När man fyller 18 år och blir myndig kanske.
Andra säger att det är mognaden som det handlar om. En del mognar fortare.
Andra långsammare.
Och jag då?
Ja jag säger att det beror på...



Jag känner folk som närmar sig 30 - 40 år och som fortfarande beter sig som barn.
Och jag känner barn som beter sig väldigt vuxet
redan i barnaåren.
Jag tror att allt har att göra med vilka omständigheter vi vuxit upp i...


Nu är jag inte ute efter att döma någon för vem är jag som skulle ha rätt att göra så?
Jag bara iakttar och konstaterar att så mycket beror på vad vi varit med om i livet. Och så mycket beror på hur vi föräldrar fostrar våra barn.
Jag tror ju absolut inte att ett barn som får sig allt serverat blir en ansvarskännande och vuxen människa bara så där.
Det kan gå precis tvärtom tyvärr...

Barnen tar efter oss och blir så som vi lär dem.
En dag när jag suckade över något min mor sagt eller inte sagt fick jag höra av mina barn "tänk på det när du talar till dina egna barn!"
Så sant så!
Allting börjar med hur vi är hemma tror jag. För att fostra trovärdiga vuxna måste vi också bete oss vuxet själva.
Men det är lättare sagt än gjort...

Jag är nu inne i den åldern att jag måste börja inse att mina barn är vuxna. För har man passerat tonåren (och mor för länge sen 50) då måste man lära sig ta sitt ansvar och bete sig som vuxen.
Till min glädje tycker jag att mina barn gör det...

Fast jag undrar hur det blir om jag en dag blir farmor eller mormor?
Då kommer jag antagligen göra allt jag kan för att skämma bort det barnet...

Såna funderingar har jag en dag när jag sitter här insnöad i min lilla stuga långt ute på prärien...





2 kommentarer:

  1. Ja, så är det. Vi har våra barn till låns. Men det gör ont att låta dem flyga iväg. Man saknar så mycket. Det enda man kan hoppas är att de fått tillräckligt bra vägkost och att de är tillräckligt robusta så att de reser sig då de faller. Det gör nog också lite ont att bli vuxen. Våra ungdomar måste lära sig att stå på egna ben vääldigt tidigt.

    SvaraRadera
  2. Visst måste de lära sig tidigt. Jag har ofta tänkt på mina att de måste lära sig så mycket onödigt allt för tidigt... Som att köra runt med mamma i rullstol tex...
    Men om man svänger på det så har båda arbetat i nejdens åldringshem och båda fått toppbetyg för att de klarat av att köra de gamla i rullstol!!! Det lär inte vara alla unga som klarar det...
    Men det är som du skriver....
    Vi har våra barn bara till låns och behöver kanske ännu mera lära oss respektera dem och vara tacksamma för det vi har! Och hoppas och be att vi kan ge dem något gott att ta med sig ut i livet.

    SvaraRadera