måndag 4 januari 2016

vinter

har vi verkligen nu...

I köket...
När temperaturen inte visar på mera än + 17 ° i köket på morgonen känns det verkligen lite kallt.
Men snabbt förändras det när vi sätter eld i spisen. Det är en nåd och förmån att få ha den i köket.
Inte behöver vi frysa.
Och blir vi utan elström (vilket händer ibland) så kan vi ändå koka mat och kaffe åt oss.
Inte vet jag hur folk utan vedspisar klarar sig...

I vardagsrummet...

Ute är det ännu kallare. Fast i dag är det visst bara - 14 ° än så länge.
Det utlovas riktigt kallt väder under kommande dagar. Men inte ska jag väl klaga för det. Inte så länge jag har en spis att elda i! Nej förresten, jag har ju två spisar...


En annan i vardagsrummet. Och så länge jag har ved att elda med i mina spisar har jag absolut inget att klaga över.
Det finns allt för många människor i vår värld som inte har det...
Mitt lilla hus ute på prärien...


Människor som fryser. Som hungrar. Som inte har någon plats där de får vila sitt huvud.
Människor som precis som jag längtar in till värmen men som inte har någon stans dit de kan gå...

Min egenhändigt virkade filt...












Jag har min lilla stuga, mina spisar att elda i, min varma säng med Tempur madrass och sköna filtar i den och jag har det så bra så bra.
Jag kan baka mitt dagliga bröd och jag behöver aldrig vara hungrig.
Jag har så oerhört mycket att vara tacksam för och om jag skulle ge något löfte inför det nya året (vilket jag inte brukar göra!) så skulle det vara just detta att bli mera tacksam.
Tacksam för det jag är och har...


2 kommentarer:

  1. Vilken fin status! Så fint att få läsa om dit liv och se dit fina hem. Och just det, tacksamhet bär oss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag vill lära mig mera om tacksamheten. Men jag inser hur svårt det är. Hur lätt det är att falla in i detta att klaga, klaga och åter klaga... Men jag är på väg och lär mig!
      Allt gott önskar jag dig just i dag!!!

      Radera