tisdag 4 augusti 2015

sommar och höns

har vi nu...

Så gör jag mest hela tiden när jag är ute => Plockar bort ogräs...
Visserligen känns sommaren kort och allt för mycket regnar bort men ändå är det sommar och sol ibland!
Jag njuter verkligen av livet under sommartiden.
Om vintern tillbringar jag mycket tid inomhus men nu är jag ute så mycket som möjligt...






Fr. v. Bea, Viola, Stina, ena lill-pipen och en maj-kyckling




Dessutom har vi skaffat oss tvåbenta små fjäderfän som också behöver sin omsorg. Från början var de fem hönor och en tupp.
I dag är de fyra hönor, en tupp och fyra kycklingar.
Två kläcktes i maj och två i juli...





Hönan Disa blev ett verkligt mobbningsoffer och dog en vacker dag. Tyvärr ser det ut som om Agneta skulle gå samma öde till mötes. Ännu lever hon, äter och sover men blir utfrusen av de andra hönsen.
Kanske för att hon inte har några barn? Hon har inte stigit i rangordningen som Viola och Bea gjorde när de fick sina kycklingar.
Och nu gör de allt för att försvara de små...

Fast maj-kycklingarna behöver inget försvar längre. Det gör de så bra själva!
På två månader har de blivit stora som en halv höna. Men så ser de till att få mat i sig hela tiden också.
Och då menar jag HELA tiden...

Livet med hönsen har redan lärt oss så mycket om vårt eget liv.
För att bli accepterad behövs en viss position i livet. Vi ska helst inte vara annorlunda än andra. Vi ska passa in i systemet för annars kan vi bli utfrusna och mobbade.
Vi behöver ha ork att kunna stå på oss och tro på oss själva...

Nu har hönsen fått flytta in i ett permanent hönshus. En del av uthuset värmeisolerades så nu kommer vi att fortsätta ha dem året runt.
På nåt sätt känns det riktigt hemtrevligt med livet på landet...



Stolt Ture...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar