måndag 20 april 2015

en hönsgård


har vi skaffat oss nu...

Säkert finns det både för- och nackdelar med det också.
Fem hönor och en tupp är vi nu ägare till.
Bea, Agneta, Stina, Viola och Disa. Namn som pryder sina hönor.
Sen tyckte vi de såg lite ensamma ut så vi hämtade också tuppen Ture åt dem.
En höna behöver väl en tupp...

Jag kommer antagligen att reta upp mig på Tures galande nångång men samtidigt tycker jag det är oerhört fascinerande när han gör det. Det ger liksom liv åt huset.
Att han skulle ha stört mig i morse kan jag inte påstå. Trots att han lär ska ha yttrat sina första ljud vid 5 tiden.
Jag sov gott då...

Just nu håller far i huset på att tillverka ett regnskydd åt hönsen.
Ett nästan 5 stjärnigt hotell har de redan i lekstugan enligt grannen. För i vilket hönshus finns det tapet och panel på väggarna? Dessutom inrett med hyllor och värplådor fyllda med halm.
Nu gäller det bara att vänta på äggen då.
Det tar väl en anpassningstid innan de börjar anlända. Bevis på att hönsen kan värpa har vi dock.
Tre ägg har vi redan fått...

Ja inte trodde jag att vi skulle starta hönsgård!
Men varför inte?
Efter (i dag) 24 års äktenskap är det väl dags med nya upplevelser.
Den gamla lekstugan fick bli hönshus...

Ombonat och inbjudande...


Ture och Stina...
Ture, Bea, Viola, Agneta. På stegen Disa...


Ture i mitten, Viola till vänster och Bea skymd...

Bevis!

Agneta, Stina och Disa bakom...
Sommarhöns lär ska vara lättskötta. Vi får se sen vad vi säger om det till hösten.
Vad som händer med hönsen då återstår att se.
På landet brukar ju djur förvandlas till mat så varför inte...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar