onsdag 4 februari 2015

mina egna recept

kommer än en gång här...

Nu ska vi fortsätta baka och leva vidare.
Det blir bäst så för oss alla...



adinas frukostbullar




7 dl ljummet vatten
1/2 bit jäst
1/2 msk honung
1/2 tsk salt
1 rårivet äpple (eller en riven morot eller 1/2 dl lingonsylt)
1/2 dl matolja
1/2 dl vetekli
1/2 dl linfrön
1/2 dl solrosfrön
1/2 dl rågkross
1 dl rågmjöl
3 dl grahammjöl
vetemjöl tills degen slutar kladda

Låt jäsa ca 30 minuter.
Baka ut till 24 runda bullar som plattas ut lite på plåten (det behövs två plåtar)

Sätt plåten på elspisen medan den värms till 225° C
När ugnen blir varm grädda bullarna i 18 minuter




RÅG-BLAND-BRÖD

2,5 L ljummet vatten
1 bit jäst
1 msk honung
5 dl rågmjöl
5 dl semlemjöl (3 sorters sädesslag)
2 tsk salt
vetemjöl tills degen inte kladdar längre

1. Jag blandar allt i en stor degblandare. Behöver inte knåda för hand. Locket på!
2. Sen låter jag degen jäsa tills den nästan börjar svälla över kanterna.
3. Jag bakar ut allt till ca 12 brödkakor med ett hål i mitten. Lägger dem två och två på en    bakpappersklädd plåt.
4. Sen låter jag alla jäsa medan jag värmer ugnen till 250 grader varm.
5. Jag naggar bröden med en brödnagg och gräddar dem två och två 15 minuter var.

OBS! Det går också bra att bara göra en halv sats. Då knådar jag med el-vispens degkrokar. Det går lika så bra. Enda felet är att el-vispen nöts fortare. Jag har snart slut på min tredje...



SEMLOR/FRALLOR

7 dl ljummet vatten
1/2 bit jäst löses upp i vattnet
1 msk honung
5 dl semle-/grahammjöl i
1 tsk salt
vetemjöl tills degen inte klibbar längre

1. Jag knådar denna deg med el-vispens krokar
2. När degen släpper från bunkens kanter får den jäsa till dubbel storlek
3. Bakas ut till 18 avlånga semlor (passar precis på en plåt)
4. Jäses ytterligare ovanpå el-sp+isen medan ugnen värms till 225°
5. Grädda i ca 18 minuter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar