fredag 21 november 2014

det där med tid igen

tid är väl vad vi gör av den...

Så brukar jag tänka.
Alla har vi fått 24 timmar per dygn att förvalta. Vad gör vi av den  tiden?

Jag vet att alla har inte samma förmån som jag som får förvalta mina timmar nästan själv.
Jag vet att det är en förmån jag har.
Men det är ju ändå så att oberoende av hur mycket arbete vi har eller inte har så är det vi själva som tar på oss allt. Det är sist och slutligen du och jag som själva bestämmer över hur vi fördelar vårt dygns timmar...

Jag vet att många anser att de inte har råd att sluta arbeta och vara hemma som jag. Det vet jag mycket väl!
Ändå tror jag att det går att leva på mindre inkomst och få mera tid till att göra sånt som skulle kännas bättre. Jag kan inte tro något annat.
Visserligen har jag hamnat i min situation ofrivilligt. Om jag vore frisk skulle jag antagligen vara inne i samma ekorrhjul som alla andra.
Eller också inte...

Jag vill tro att det går att leva enklare och billigare!


Visserligen kräver det då mera av oss att vi bakar, lagar all mat själva, lämnar bort onödigt resande och shoppande och att vi drar ner på onödiga utgifter.

Det kräver mera av oss samtidigt som jag tror att vi skulle må bättre...

Kanske är det bara en dröm och fantasi jag har när jag tänker så här? Kanske skulle det gå att göra något bättre av vår tid?
Kanske skulle vi kunna leva enklare om vi bara ville?
Låt mig få fortsätta drömma om det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar