söndag 13 april 2014

söndag

vilodag eller helgdag...

Jag vet inte vad som är rättare.
För många är söndagen bara en extra ledig dag. För mig betyder det att mannen min jobbar. Men det är jag så van vid. Det ska bara vara så...

Fast denna dag har varit lite annorlunda eftersom vi befinner oss i så olika länder han och jag.
Jag har varit hemma, som vanligt höll jag på att skriva.
Men det är ju också som vanligt att jag är hemma. Han är på resa i främmande land.
Om jag förstått de SMS som kommit rätt så är det en omtumlande och intressant resa på många sätt. Det ska bli roligt att få höra honom berätta sen...

Och går allt som det ska kommer han hem i morgon natt nångång. Det tror jag att det gör.
Går som det ska alltså...

Just nu regnar det.
Ett välbehövligt efterlängtat regn.
Det behövs för att våren ska kunna komma på riktigt. Även för att folk i nejden ska kunna få bränna sina påskbrasor på lördag kväll. Om inget regn hade kommit skulle påskbrasorna förbjudas läste jag i tidningen. Nu räddar regnet även dem.
Ett regn som räddar en eld...

Nu kom jag visst bort ifrån detta med söndagen.
Denna dag som betyder så olika för olika människor. För mig har dagen mycket med kyrka och församling att göra.
Jag minns från min barndom hur man skulle "helga vilodagen" som det hette så vackert. Det var den dagen man gick i kyrka eller bönehus och inte gjorde annat än det absolut nödvändigaste. Som t.ex. att mjölka korna och ge mat åt djuren. Det fick man förstås inte lämna bort.
Allt annat skulle vi låta bli att göra...

Vila dig lite...
För många är dagen en vilodag.
Så var det ju förr också. Ett sätt att orka med vardagen. Så är det förstås ännu. En dag när vi får ta igen oss och ladda batterierna inför en ny vecka.
Sova extra länge på morgonen, gå ut i naturen eller bara slappa framför TVn.
En vilo dag helt enkelt...
I naturen ut vi går...










Min arbetsplats en tid...







Och för många av oss blir dagen en helgdag. En helig dag kanske.
En dag när vi helgar den åt det som känns viktigt.
Som för mig har blivit att gå i kyrkan...











Söndag, vilodag eller helgdag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar